Online winkelen is misschien wel een van de meest populaire dingen van deze tijd. Tijdens de reclame op tv pak je gewoon even je telefoon erbij, en bezoek je de tientallen online shops om maar even wat nieuwe kleding aan te schaffen, een nieuw telefoonhoesje te kopen of simpelweg gewoon om hondenvoer te bestellen. Maar met dit genot komt ook regelmatig teleurstelling: kleding die veel te klein blijkt te zijn, slechte klantenservice of veel vertragingen bij het bestellen. Zeker de minder bekende webshops lijken vaak tot problemen te leiden. Met deze tips voorkom je teleurstellingen en kun je gewoon blijven genieten van het online winkelen!
1. Het keurmerk is niet alles
Hoewel een online winkel keurmerk velen het idee geeft dat het een goede webshop is, is dit niet altijd waar. Dit betekent over het algemeen dat de webshop goedgekeurd is en goed omgaat met online bestellingen; maar dit zegt niets over de kwaliteit van de producten! Ook een webshop met keurmerk kan teleurstellende producten leveren.
2. Ga op zoek naar reviews
Lijkt een webshop te mooi om waar te zijn? Dan is de kans groot dat dit inderdaad het geval is. Zeker de goedkopere webshops bieden vaak ontzettend veel items aan voor een lage prijs; maar ook voor een lage kwaliteit. Heb je een nieuwe webshop ontdekt, doe dan eerst wat onderzoek en ga op zoek naar reviews van shoppers die je al voorgegaan zijn. Het kan je zomaar een hoop ellende voorkomen en zorgt ervoor dat je weet wat je te wachten staat.
3. Goedkoop is duurkoop
Hoewel goedkoop shoppen met een laag budget voor velen een echte must is, kan dit in de online wereld tot fikse teleurstellingen leiden. Je hebt vast wel eens iets op een webshop zoals Wish gekocht, en het vervolgens zowat direct in de prullenbak kunnen kieperen. Goedkoop is, zeker online, vaak duurkoop.
4. Lees de voorwaarden
Iedere webshop heeft zo zijn eigen voorwaarden, en zeker bij de twijfelachtige webshops is het verstandig om deze toch maar even goed door te lezen. Zo kom je na aankoop niet voor onverwachte verrassingen te staan. Lees vooral de voorwaarden omtrent vergoedingen, items retour sturen en eventuele garantie.
5. Voorkom impulsaankopen
We winkelen het liefste wanneer we ons even wat emotioneler voelen. We zitten lekker in ons vel, of juist niet, en besluiten dingen te gaan kopen. Het geeft ons op dat moment nu eenmaal een goed gevoel. Maar deze impulsaankopen gebaseerd op emotie zijn niet altijd de beste aankopen. Slaap er dus een nachtje over en kijk of je dat specifieke item de volgende dag nog steeds zo graag wilt hebben.