Je hoeft maar een seconde naar Instagram te kijken en je ziet gelijk al een paar influencers staan. Er zijn de laatste tijd steeds meer influencers te vinden in de wereld. De een vindt ze niets, de ander ziet ze toch als mooie inspiratiebron. Maar hoe zit het nu eigenlijk echt? In dit artikel laten wij je meer zien over de influencers en over de rol die deze mensen spelen in onze huidige maatschappij!
Hoe word je een social media influencer?
Om wat meer te weten te komen over influencers is het handig om stil te staan bij de baan zelf. Hoe word je nu eigenlijk een influencer? Om een social media influencer te worden, moet je beslissen in welke branche je graag wilt werken. Vervolgens moet je op zoek gaan naar content, een strategie opstellen en beginnen met het creëren/uploaden van deze content op je social media profiel. Het is belangrijk om dit consequent te doen. Als je eenmaal een bepaalde fanbase hebt opgebouwd moet je verder gaan. Het is dan tijd om contact op te nemen en samen te werken met bedrijven in dezelfde industrie als waarin je werkt. Social media influencers moeten natuurlijk wel trouw blijven aan zichzelf, anders zal de fanbase hen niet blijven volgen. De fans haken al snel af wanneer het wel erg commercieel wordt allemaal.
De impact van social media influencers
Social media influencers hebben de mogelijkheid om een groot publiek te bereiken op hun platform (Instagram, Facebook, etc.). Het bijzondere aan social media influencers is dat hun fanbase echt super loyaal is, iedereen vertrouwd op wat de influencers zeggen. Volgens een onderzoek van Nielsen vertrouwt 92% van de klanten een influencer meer dan een advertentie of een traditionele celebrity endorsement.
Een product, als het goed wordt gepresenteerd door de influencer, wordt gezien als een prima aankoop. Dat betekent dat de volgers eerder geneigd zijn een aankoop te doen als direct gevolg van een Tweet van een influencer. Uit een onderzoek van Twitter is bijvoorbeeld gebleken dat bijna 40% van de Twittergebruikers zegt dat ze een product hebben gekocht direct na een tweet van een influencer van sociale media. Verder bleek dat 49% van de gebruikers vertrouwt op aanbevelingen van influencers op Twitter. Dit is net iets lager is dan wanneer vrienden dat product zouden hebben aanbevolen (56%).
Problemen met influencers – te grote invloed
Wanneer een merk een betaald partnerschap heeft met een social media influencer, is het belangrijk om te onthouden dat deze persoon een vertegenwoordiger is van dit merk. Dus als ze dingen doen waarmee het merk niet geassocieerd wilt worde kan dit al snel een bedrijf de grond in helpen. Een goed voorbeeld van een persoon die snel in populariteit is gedaald is de YouTube’er Logan Paul. Hij plaatste een video over een overledene die hij en zijn vrienden vonden in Aokigahara. Dit staat ook wel bekend als het Japense Suice Forest. Er kwamen er allerlei video’s online waarin Logan Paul politieagenten met pokeballen bekogelde en schreeuwde “I choose you!”. Dit heeft er natuurlijk voor gezorgd dat hij een hele hoop volgers is kwijtgeraakt.
Dit is dan ook waar bedrijven mee op moeten passen. Wanneer je de influencers teveel invloed geeft zullen zij degene zijn die je bedrijf succesvol kunnen maken of die het juist de verdoemenis in kunnen helpen. Is dit echt iets waar je op zit te wachten? Daar komt bij dat de influencers al snel een nep beeld de wereld in kunnen helpen. Zo is Kim Kardeshian hier een goed voorbeeld van. Door haar zijn er heel wat meisjes die onzeker worden en die een hele hoop make up gaan gebruiken. Slecht is dit natuurlijk niet, maar het is wel iets waar we op moeten letten. Wanneet het uit de hand loopt zullen we een erg neppe samenleving krijgen. De vraag is maar of dit echt is wat we graag willen.