Iedere wijndrinker is anders. De één kan helemaal gelukkig worden van een mooi glas wijn, terwijl de ander de wijn achteloos achterover klokt. Waarom je een glas wijn drinkt is compleet aan jezelf, daarover zeker geen oordeel. Maar het is wel leuk om te zien wat voor verschillende wijndrinkers er zijn.
Geslacht en Leeftijd
Als we kijken naar de verdeling tussen mannen en vrouwen dan loopt dat redelijk gelijk. Al bracht het Slijters Vakblad onlangs een interessant onderzoek naar boven van Wine Intelligence. Zo lijkt er door de coronacrisis een verschuiving te zijn geweest tussen de wijn drinkende man en vrouw. Zo zouden mannen voor de uitbraak vaker een fles wijn opentrekken en zijn dat nu steeds meer vrouwen. Dit onderzoek werd uitgevoerd in verschillende landen: USA, Duitsland, Zweden, Canada, Australië, China en het Verenigd Koninkrijk. Ook bleek dat in alle landen de alcoholconsumptie was gestegen, behalve in Zweden.
Zes verschillende consumentenprofielen
In Spanje dook de EAE Business School in de wijnwereld en ontdekte verschillende type wijndrinkers. Welke ben jij?
De Traditionele consument
Heeft een vertrouwde relatie met de wijnindustrie en is bekend met wijn. Dit type consument is terughoudend maar heeft wel interesse in het ontdekken van nieuwe wijnen en nieuwe trends in de sector. Een goede tip voor deze consument is om online kennis op te doen over wijn. Zoals de nieuwste trends in de industrie en verschillende soorten wijn bestellen om zoveel mogelijk te ontdekken.
Betrokken nieuwkomers
Staat open voor nieuwe belevingen en trends in de industrie. Wijn is een sociaal onderdeel en een gespreksonderwerp met vrienden. In dit geval is een wijnpakket bestellen altijd een goed idee. Op deze manier leer je verschillende wijnen ontdekken, en wordt je wijn kennis groter.
De Trendy consument
iemand die graag nieuwste trends van wijn uitzoekt. Zichzelf graag wil ontwikkelen op het gebied van wijnkennis. Beschouwt zichzelf als goed geïnformeerd over wijn en schenkt zichzelf het liefst elke dag wel een glas goede wijn in.
De Routine consument
Is vaak overweldigd door de ruime keuze van wijn. Heeft niet al te veel kennis, drinkt meestal thuis in het weekend. Is niet erg geïnteresseerd om zich te verdiepen in de wereld van wijn.
De “af en toe” enthousiaste consument
Is geïnteresseerd in wijn dankzij een sterke sociale factor. Ziet wijn vooral als vermaak voor thuis met vrienden. Wordt beïnvloed door wijnbeoordelingen en scores.
De Sociale consument
Een consument die sporadisch wijn koopt. Toont over het algemeen geen interesse om nieuwe dingen over wijn te leren. Drinkt alleen wijn op sociale bijeenkomsten.